Vad är KOD?
KOD är ett kollaborativt nätverk för alla som engagerar sig för kulturarv och digitalisering. Du är varmt välkommen att bidra med ditt perspektiv, dina frågor och din expertis. Nätverket är skapat av Aron Ambrosiani och Larissa Borck med syftet att ge diskussionerna och människorna som brinner för kulturarvets digitalisering en oberoende hemvist – för alla som älskar digitalt kulturarv, i sitt yrke eller som volontär.

Bli en del av KOD!
- Skriv artiklar om ditt arbete, projekt eller recensera t.ex. digital förmedling i utställningar och få dem publicerade på webbsidan och i vårt nyhetsbrev.
- Prenumerera på vårt nyhetsbrev KOD-brevet som skickas ut en gång i månaden med samlad information och reflektioner kring digitalt kulturarv.
- Saknar du en bra plats på nätet för att diskutera digitalt kulturarv, bolla frågor med kollegor eller få feedback på din projektidé? Gå med i vår mejllista KOD-listan nedan.
Nyhetsbrev – KOD-brevet
Den sista fredagen i varje månad skickar vi ut vårt nyhetsbrev KOD-brevet. Vi håller koll på vad som händer kring digitalt kulturarv i Sverige och håller dig uppdaterad!
Mejllista – KOD-listan
Diskutera digitala kulturarvsfrågor för arkiv, museer och bibliotek med andra intresserade på vår mejllista KOD-listan. Fyll i din mejladress här nedanför för att gå med i mejllistan. För att undvika spamutskick kommer kommer du inte att kunna skicka brev till listan förrän vi manuellt godkänt dig som medlem.
Våra ämnen

Digitisering
När ett fysiskt föremål behöver en digital kopia kan det finnas tekniska och etiska utmaningar, olika krav på infrastruktur samt behov av olika kompetenser under processen.

Digitala samlingar
Digital samlingsförvaltning omfattar hantering och förvaltning av samlingar i ett anpassat system, men lika mycket krävs det rutiner och samarbete.

Digital förmedling
Digitalt kulturarv kan nå målgrupper som aldrig tar sig till den fysiska samlingen, via sociala medier, Wikipedia och kreativ återanvändning.

Interaktionsdesign på plats
Digital interaktion i form av spel, informationsskärmar och immersiva medier har blivit en relevant del i många utställningsproduktioner.
Senaste inläggen
-

ArbetSam och Arbetets museum lanserar stöd för samlingsförvaltning
av
Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd (ArbetSam) har drygt 600 medlemsmuseer där de allra flesta förvaltas helt eller delvis med ideella krafter, och det…
-

Lärdomar från cyberattacker mot kulturarvsinstitutioner
av
Klassrum med undervisning om textil. Sune Sundahl, ArkDes, Public Domain.
-

Tre strategier för Wikimedia-samarbeten
av
Att dela sina samlingar på Wikimedia Commons, mediedatabasen som bland annat innehåller all media vi ser i wikipediaartiklar, har blivit…
-
Digitala lösningar som engagerar
av
Dolt på Statens historiska museers webbplats finns något riktigt bra: två bloggar där myndighetens medarbetare delar med sig av erfarenheter…
-
Öppna data bjuder in till samarbete med besökarna
av
I detta avsnitt av podden ”Hållbara bibblan” diskuterar Larissa tillsammans med Terese Raymond och Kjell Eriksson hur öppna data och…
-
Tillgänglig kunskap som stärker museernas roll i samhället
av
I ett samtal med Klas Grinell från Göteborgs museer och konsthall diskuterar Larissa rollen som museer som kunskapsorganisation kan spela…
-

Att nå ut med kunskap och kulturarv på nätet — med hjälp av Wikipedia
av
Hur kan hembygdsgårdar och kulturföreningar sprida kunskap på Wikipedia? Den här artikeln publicerades våren 2022 i Södermanlands Hembygsförbunds tidning, Dymlingen. Var…
-
Tre sätt som kulturorganisationer påverkas av betänkandet om upphovsrätten
av
Panoramafrihet, digital samlingsförvaltning och digitalt tillgängliggörande är tre effekter som nuvarande lagstiftning har på kulturarvsorganisationers verksamhet. Nu tas dessa och…
-
Lagförslaget om upphovsrätt missar kulturorganisationernas verklighet
av
Lagen om upphovsrätt ska uppdateras. Syftet är att ta fram tydligare, mer moderna regler kring inskränkningar i upphovsrätten. Larissa lyfte…
-

Lång väg till ett digitaliserat kulturarv
av
Att digitalisera kulturarvet görs knappast i en handvändning. Men var ska vi börja? Och vilka föremål ska prioriteras? Aron gav…
-
Kan museisektorn gå från statistiska mätvärden till meningsfull förändring?
av
Kultursektorn är som besatt av kvantitativa mätmetoder. Men vi behöver mer kvalitativ kontext för att ta oss från rena topplistor…
