Arkiv

  • KOD-brev #3: ladda upp eller lämna?

    KOD-brev #3: ladda upp eller lämna?

    Prenumerera för att fortsätta läsa

    Prenumerera för att få tillgång till resten av det här inlägget och annat prenumerantexklusivt innehåll.

  • Ladda upp bilder till Wikimedia Commons med OpenRefine

    Det är ingen hemlighet att både jag och Larissa uppskattar Wikipedia och Wikimediarörelsens olika plattformar. Larissa presenterade tre strategier för Wikimedia-samarbeten i vårt första nyhetsbrev och jag tänkte nu komplettera med ett lite mer hands on-betonat inlägg om bilduppladdningar, nämligen hur det går till att ladda upp bilder till Wikimedia Commons med hjälp av verktyget OpenRefine.

    Bakgrund

    Genom åren har svenska kulturarvsinstitutioner använt en del olika verktyg för sina bilduppladdningar till Wikimedia Commons. Det allra mesta är uppladdat i samarbete med Wikimedia Sverige, med hjälp av en serie skript i programmeringsspråket Python. Det har krävt en hel del handpåläggning och specialanpassning för varje ny uppladdning. Några museer har använt det mer användarvänliga verktyget Pattypan, som dock inte uppdaterats på tre år.

    Sedan 2023 går det att använda OpenRefine för att ladda upp bilder till Wikimedia Commons. OpenRefine liknar Excel eller andra kalkylbladsprogram, men innehåller en mängd extrafunktioner för bearbetning och anpassning av data.

    François de Nomé (1593–efter 1644), Fantasiarkitektur. Uppladdad till Wikimedia Commons av Göteborgs konstmuseum efter en workshop om bilduppladdningar med hjälp av OpenRefine.

    Under våren 2025 håller jag på att ta fram en färdigpaketerad workshop så att fler på museer och arkiv kan lära sig ladda upp filer till Wikimedia Commons utan att behöva ta in extern hjälp. Hittills har detta bland annat resulterat i att Göteborgs konstmuseum laddat upp ett antal 1400- och 1500-talsgravyrer och målningar.

    Den process jag beskriver nedan passar bäst för ett mindre urval bilder, det vill säga det Larissa kallar ”Step by step, bit by bit”. Större uppladdningar med tusentals filer går också att göra genom OpenRefine, men då är det bra att ha genomfört ett gäng mindre uppladdningar först för att lära känna både OpenRefine och Wikimedia Commons ordentligt.

    Denna guide kommer att uppdateras löpande. Håll till godo med denna första, ofullständiga version och kom gärna med kommentarer!

    En utförlig uppladdningsguide på engelska finns på Wikimedia Commons hjälpsidor.

    Guiden nedan är senast uppdaterad:

    Tekniska förutsättningar

    Dator (mac/windows/linux) och internetuppkoppling (gärna stabil sådan).

    Installera OpenRefine, som går att ladda ned på https://openrefine.org/download. Uppladdningar till Wikimedia Commons stöds sedan version 3.7.

    Om du vill hämta information från Wikimedia Commons, inte bara ladda upp, bör du också installera OpenRefine-tillägget CommonsExtension.

    När du startar OpenRefine öppnar programmet en flik i din webbläsare med adressen http://127.0.0.1:3333.

    Samlingsinformation som behövs för att komma igång

    Datastruktur i samlingsdatabaser skiljer sig åt, men oftast går det att exportera information i kalkylbladsformat. Ju mer utförlig information desto roligare, men minimikraven för uppladdningar till Wikimedia Commons är följande:

    1. Själva bildfilen
    2. En skapare/upphovsperson
    3. Någon slags datumangivelse
    4. Någon slags bildbeskrivning
    5. En upphovsrättslig status/bildlicens

    Se till att exportera informationen inklusive själva bildfilens filnamn inklusive filändelse (till exempel ”bild.jpg”) i ett kalkylark. Ett kalkylark med information och en mapp med bildfiler är det som behövs för att påbörja arbetet med uppladdningen.

    Bildfil

    Flera vanliga filformat (bland annat jpg, png och tif) går bra att använda.

    Skapare/upphovsperson

    För kulturhistoriskt foto räcker det med fotograf. För fotografier av konstverk eller museiföremål bör både konstnär/föremålsskapare och fotograf finnas med.

    Datum

    Det behövs en tidsangivelse för när ett fotografi är taget eller ett konstverk är skapat. Det går att ange datum i fritext, som intervall och liknande, men någon slags information behöver anges.

    Bildbeskrivning

    Varje uppladdad bild behöver en kort beskrivning. En kortversion av beskrivningen (till exempel ett konstverks titel eller motivet i ett kulturhistoriskt fotografi) används med fördel även i filnamnet på Wikimedia Commons.

    Upphovsrätt

    Bilder och konstverk med utslocknad upphovsrätt går bra att publicera. Läs Larissas text om fotografisk bild och fotografiska verk för en utförlig bakgrund till fotografisk upphovsrätt.

    Upphovsrättsskyddade bilder och konstverk behöver delas med en tillåtande licens. En bra utgångspunkt är att använda CC BY 4.0 eller CC BY-SA 4.0. Mer information om bildlicenser på Wikimedia Commons.

    Kolumner i OpenRefine som behövs för att ladda upp

    Importera samlingsinformation i OpenRefine genom att skapa ett nytt projekt. Kontrollera att kolumner och rader ser rimliga ut.

    De kolumner som behövs för att genomföra en uppladdning är:

    1. Lokalt filnamn med fullständig sökväg
    2. Beskrivande filnamn att använda på Wikimedia Commons
    3. Frivilligt: datum, skapare och motiv som strukturerad information
    4. Wikitextfält som innehåller beskrivning och upphovsrätt/licens. Om datum, skapare och motiv inte finns som strukturerad information behöver de anges i wikitextfältet.

    Lokalt filnamn

    För varje bildfil som ska laddas upp behövs det fullständiga filnamnet inklusive absolut sökväg. (På Windows något i stil med C:\Documents\Mapp\Mapp\bild.jpg, på Mac snarare /Users/användarnamn/Mapp/Mapp/bild.jpg.)

    Beskrivande filnamn till Wikimedia Commons

    Bildfiler på Wikimedia Commons bör ha beskrivande filnamn. Jag brukar rekommendera en struktur i stil med ”Beskrivning, Museum, Inventarienummer.filändelse”. Det är obligatoriskt att ange filändelse (dvs .jpg, .tif eller liknande).

    Vissa tecken är förbjudna i filnamnen på Wikimedia Commons. Till exempel kommer kolon (:) att ersättas med bindestreck (-) vid uppladdning, så det är bättre att undvika specialtecken i filnamn.

    Hjälpsida om filnamn på Wikimedia Commons.

    Strukturerad data

    Information om skapare, tillverkningsdatum, motiv, avbildade personer och liknande går att ladda upp i form av strukturerad data.

    Wikitext

    En minimal wikitextmall ser ut på följande sätt:

    =={{int:filedesc}}==
    {{Information
     |description = {{sv|beskrivning}}
     |date =
     |source =
     |author =
    }}
    
    =={{int:license-header}}==
    lämplig bildlicens eller information om utslocknad upphovsrätt

    Bearbetning av data i OpenRefine

    Information i OpenRefinekolumner kan bearbetas på en mängd olika sätt, med språken GREL, Python eller Clojure. Jag rekommenderar GREL och använder det i exemplen nedan. OpenRefines GREL-dokumentation finns även under fliken. Ett antal färdiga GREL-kommandon (”recept”) för vanliga åtgärder.

    Filnamn med sökväg

    Den kanske vanligaste bearbetningen är att kombinera textsträngar med information från en kolumn. I exemplet ovan innehåller kolumnen ”file path” bara filnamnet, men jag vill att den ska innehålla den absoluta sökvägen till filen (vilket krävs för bilduppladdning).

    Varje kolumn har en nedfällbar meny med alternativet ”Edit cells” → ”Transform…”. En fast textsträng (i det här fallet sökvägen till den mapp filerna ligger i) inom citattecken går att kombinera med kolumnvärdet med ett plustecken. Den bearbetade kolumnen kommer därmed att innehålla den fullständiga sökvägen till filen.

    Beskrivande filnamn till Wikimedia Commons

    Ett beskrivande filnamn skapas på liknande sätt. Förslagsvis kombineras fält för titel/kort beskrivning med museinamn och inventarienummer. För att hämta värdet i en annan kolumn än den du utgår ifrån, använd cells["kolumnnamn"].value.

    Rekonciliering av strukturerade data

    Konceptet ”Strukturerade data på Wikimedia Commons” innebär att bildfiler kan beskrivas med hjälp av länkade öppna data-tripletter där subjektet är en filpost på Wikimedia Commons medan predikat och objekt hämtas från Wikidata. Exempelvis kan ett fotografi beskrivas på följande sätt: M161876210 P170 Q4950863, det vill säga ”Foto på linbanan över Torneå älv” ”har skapare” ”Mia Green”.

    ”Rekonciliering” i OpenRefine innebär att ett fritextfält matchas mot strukturerad data. I exemplet ovan ska alltså fotografnamnet ”Mia Green” bytas ut mot en länk till Mia Greens wikidataobjekt. Läs igenom Wikidatas hjälpsida om rekonciliering. Även OpenRefine har en (ännu längre) hjälpsida om rekonciliering. Rekonciliering sker mot Wikidata om inget annat är valt, och det är lämpligt att göra klart all rekonciliering av strukturerad data innan du fortsätter till nästa steg.

    Rekonciliering av filnamn

    Även det tilltänkta Wikimedia Commons-filnamnet behöver rekoncilieras, det vill säga kontrolleras mot Wikimedia Commons så att det inte redan är upptaget.

    Först måste Wikimedia Commons väljas som wikibaseinstans.

    Välj Wikimedia Commons. All fortsatt rekonciliering och uppladdning sker nu mot Wikimedia Commons istället för mot Wikidata. Om du behöver rekonciliera ytterligare mot Wikidata behöver du byta tillbaka dit.

    Förberedning av Wikibaseschema

    Innan uppladdningen går att genomföra behöver kolumnerna i OpenRefine slutligen matchas mot de fält som behöver fyllas i på Wikimedia Commons. Detta görs genom ett så kallat ”Wikibaseschema”, som hittas i övre högra hörnets meny under ”Edit Wikibase schema”.

    OpenRefine tillhandahåller mallar för de vanligaste uppladdningstyperna. För konstverk passar Artwork-mallen bra men för kulturhistoriskt foto rekommenderar jag Information-mallen.

    [Här kommer det komma en mer utförlig beskrivning av ifyllning av schema; tills dess finns en bra guide i Wikimedia Commons hjälpdokument för OpenRefine-uppladdningar.]

    Inloggning på Wikimedia Commons

    För att kunna ladda upp filer behöver du vara inloggad på Wikimedia Commons. I övre högra hörnet av OpenRefine-fönstret finns en meny med alternativet ”Manage Wikibase account…” där du kan logga in.

    Hantera varningar

    Kontrollera fliken ”Issues”. Om allt är rätt ifyllt finns bara en varning kvar, nämligen att du kommer att skapa ett angivet antal nya objekt på Wikimedia Commons.

    [Här kommer det fyllas på med möjliga felmeddelanden och hur de kan hanteras]

    Dags att ladda upp!

    Själva uppladdningen sker också i Wikibasemenyn i övre högra hörnet, under menyalternativet ”Upload edits to Wikibase…”.

    [Skärmdump på resultat från uppladdning]

    Efter uppladdningen

    Det kan vara bra att hålla koll på eventuella kommentarer från andra användare på Wikimedia Commons inklusive en del patrullerande skript (botar) som besöker nyuppladdade filer. Botar som upptäcker fel i filernas metadata (till exempel saknad licensinformation på grund av något misstag i schemainställningarna) kommer att lämna ett meddelande på din användardiskussionssida på Commons. Det kan därför vara bra att aktivera e-postaviseringar för redigeringar på diskussionssidan. På användarinställningarna på Wikimedia Commons under fliken ”aviseringar” är meddelanden om redigeringar på diskussionssidan den första raden bland kryssrutorna.

  • Time to say goodbye?

    Time to say goodbye?

    Dags för en exit-strategi för sociala medier

    De flesta organisationer avväger väldigt noggrant om de ska skaffa sig ett konto i nya sociala medier. Har vi resurserna och rätt kompetens? Hur blir den här kanalen en relevant pusselbit i vårt kommunikationsarbete? Kan vi nå våra målgrupper där på andra sätt än på andra plattformar? Men egentligen borde vi också fundera på en annan aspekt: När är det dags att lämna?

    Ibland bubblar diskussionen upp: Hur länge ska vi vara kvar? Ibland handlar det om Facebook, för att engagemanget minskar, för att man inte når ut som förr, för att plattformen inte är attraktiv för unga. Men just det senaste året har diskussionen handlat mer allmänt om de amerikanska jättarna: Metas plattformar Facebook och Instagram samt Twitter aka X. 

    När plattformar förändras

    Det var i januari 2025 som över 60 tyska universitet och forskningsinstitutioner gick ut med ett gemensamt meddelande att de skulle lämna plattformen X och uppmanade andra att följa dem. Argumenten var att värderingarna som de står för, bland annat frihet, faktabaserad vetenskap och mångfald, inte längre främjas på plattformen. I pressmeddelandet skrev institutionerna att de anser att en öppen och konstruktiv diskurs är avgörande för demokratin. Samtidigt beskriver de att just mekanismerna på X motverkar en sådan. De förespråkade att lämna plattformen, det vill säga att inte publicera innehåll längre. De flesta behöll sina konton passivt för att motverka att kontonamnen kan kapas. Samtidigt uppmanade organisationerna andra att följa dem till plattformen Mastodon, en decentraliserad tjänst som är en del som kallas för fediversum.

    Twitter, eller X, var en speciell plattform (som jag uppriktigt kan sakna ibland) på så sätt att fokuset låg på mikrobloggar och korta textinlägg som man delade med andra. Plattformen var i Sverige jämförelsevis liten, kanske mest populär bland forskare, journalister och liknande yrkesgrupper. När Twitter fyllde tio år 2016 var det fortfarande bara runt sex procent av svenskarna som använde tjänsten dagligen. Även om många organisationer och myndigheter i Sverige har eller hade konton på plattformen var den aldrig så relevant som i andra länder, där museer och kulturorganisationer hade egna strategier eller blev kända för sitt innehåll på Twitter. Att lämna plattformen kan därför kännas som mindre dramatiskt, när man inte överger en kanal eller en gemenskap man har byggt i flera år. Men det kan kännas mycket svårare att lämna Instagram eller Facebook.

    Ett läge utan alternativ?

    Ett problem är såklart att, även om man kommer fram till att en plattform inte längre överensstämmer med ens värderingar eller inte ger det engagemang man hoppades på, att det i många fall inte finns några givna alternativ. I Twitters fall resulterade plattformens förändring i ökad användning av ett flertal nyare tjänster med liknande fokus på mikroblogginlägg, som Bluesky, Threads och Mastodon. Men när vi tittar på Instagram och Facebook når ingen annan tjänst ens i närheten av deras maktkoncentration. I en artikel i The Guardian intervjuades professor Jeannie Paterson som är direktör för Centrum för AI och digital etik vid University of Melbourne. Artikeln handlade om huruvida man borde lämna Metas plattformar efter Metas beslut i januari 2025 att inte längre faktagranska innehåll på Facebook och Instagram.

    Ett citat hängde kvar i mitt minne efter jag läste artikeln: ”In a perfect world, people who were unhappy with Meta’s decision would walk away from Instagram. But in the real world that’s a lot harder to do. It’s a real community of sort of small and independent creators… And that’s how they bring their products to the wider community.” Hon fortsatte senare med: ”It’s just not possible to set up an alternative at this point in time. So, to put it bluntly, we’re in a bit of deep shit, to be honest.” Jag tänkte på det när jag såg olika upprop de senaste månaderna att lämna Instagram och Facebook för decentraliserade alternativ som Pixelfed. Vi som ger tjänsterna vår uppmärksamhet är ju den valuta som skapar marknadsvärdet för företag och organisationer att satsa på en plattform – eller inte. Vi som användare gör alternativen möjliga – eller inte.

    Jag tänker ofta på den makt som kunskapsorganisationer, myndigheter och kulturarvsinstitutioner har. För fem år sedan hade jag lätt sagt att museer, arkiv och bibliotek ska finnas där användarna är. Och i det stora hela står jag fast vid det. Men när det gäller vilka företag vi väljer att stödja är jag inte längre säker. Genom våra annonspengar, genom trovärdigheten vi ger till en plattform genom vår närvaro och vårt innehåll ger vi dem också ett kapital som vi kanske borde vara mer restriktiva med. 

    Att det inte finns givna alternativ gör funderingar inte enklare. Men jag tror att många kulturarvs- och forskningsinstitutioner just nu borde fundera på vilka röda linjer de vill sätta upp. Hur länge ska vi vara kvar? Hur mycket kan företagen avvika från vad vi säger att vi står för innan vi behöver agera? Vilken sorts engagemang gör det värt det att stanna på en plattform? Särskilt statliga, regionala och kommunala myndigheter borde ställa sig frågan om skattepengar ska användas för att få uppmärksamhet via kampanjer och annonser. Aron undersökte just detta närmare; under 2024 betalade de svenska museimyndigheterna cirka 4,5 miljoner för annonsering i sociala medier, främst till Meta.

    I alla dessa tankar har jag ofta dragit nytta av att följa Carl Heath, som på Mastodon och LinkedIn delar med sig av reflektioner över sitt arbete och sina tankar. Jag avslutar denna artikel med ett citat från ett av hans inlägg om sociala medier:

    ”I Sverige har vi länge värnat om vår digitala infrastruktur genom investeringar i bredband och hårdvara. Men vår digitala offentlighet, de platser där samtal och opinionsbildning sker, har vi överlämnat till ett fåtal globala aktörer. […] Vi kan inte längre behandla dessa digitala plattformar som triviala. De är våra nya torg, våra tidningar, våra caféer och våra mötesplatser. De bör formas av samma värderingar som vi applicerar på andra samhällsbärande infrastrukturer.”

    Carl Heath på LinkedIn, mars 2025

  • KOD-brev #2: Bilder och beredskap

    Prenumerera för att fortsätta läsa

    Prenumerera för att få tillgång till resten av det här inlägget och annat prenumerantexklusivt innehåll.

  • Foto eller foto?

    Foto eller foto?

    Om skillnaden mellan fotografiska bilder och verk ur ett kulturarvsperspektiv

    År 2025 tillgängliggörs mer än 4,3 miljoner fotografier genom den nationella infrastrukturen för kulturarvsdata, K-samsök. Denna omfattar digitaliserade och digitalt födda foton från hela Sverige.1 Det är dock bara en bråkdel av de fotografier som bevaras i museer och andra kulturarvsinstitutioners samlingar.

    Upphovsrätten är en av de barriärer som ofta diskuteras när det gäller digital tillgång till kulturarvssamlingar. Institutionerna upplever komplexiteten som ett hinder och det råder brist på resurser och kompetens för att kunna bedöma ett objekts upphovsrättsliga status. Därför väljer några att inte publicera vissa fotosamlingar eller bara med väldigt restriktiva licenser.2

    I Sverige är det en särskild del av lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk som beskrivs ofta som knepig och komplicerad: Skillnaden mellan fotografiska bilder och verk. Men vad är egentligen skillnaden mellan dessa två? Hur har den uppstått och hur påverkas kulturarvsinstitutionernas möjlighet att tillgängliggöra fotografier för publiken?

    Fotografins upphovsrättsliga skydd ur ett historiskt perspektiv 

    Att fotografier är upphovsrättsligt skyddade är ur ett längre historiskt perspektiv ingen självklarhet. Den svenska upphovsrätten går tillbaka till tryckfrihetsförordningen från 1766 som fastställde att egendomen på varje skrift skulle tillfalla författaren eller dess lagliga rättsinnehavare. Med tiden och samhällsutvecklingen anpassades lagen för att även skydda sceniska och musikaliska verk (1855) och konstnärliga verk (1867).3

    Fotografins genombrott skedde mycket senare än de sistnämndas. Detta kulturella perspektiv präglade upphovsrätten för fotografier. Det dröjde ända fram till 1897 tills foton blev delvis upphovsrättsligt skyddade, alltså mer än 30 år senare än konstnärliga verk – och skillnaden mellan dessa två kategorier markerades tydligt i lagen. Trots detta var fotografitekniken redan väl utvecklad och utspridd i Sverige under sent 1800-tal.4

    1904 blev Sverige medlem i Bernunionen. Förbundet tillkom för att ersätta alla mellanstatliga avtal om upphovsrätt i en värld som under industrialiseringen hade blivit mer och mer beroende på internationell handel. Denna internationella konvention krävde efter en revision år 1908 att unionsländerna skulle skydda både fotografier och bilder som tillkom genom liknande förfarande genom sina respektive upphovsrättslagar. När detta översattes till svensk lag definierades det upphovsrättsliga skyddet för fotografier utifrån tre grundläggande tankar: Att fotografier skapas a) genom en teknisk process, att b) den därför saknade individuell särprägel och slutligen c) inte kunde utgöra ett alster av konstnärligt värde. I denna första version särskildes det alltså inte mellan fotografiska bilder och verk, utan alla fotografier skyddades i 15 år efter det år då bilden utgavs eller, om den aldrig offentliggjordes, då fotografen hade avlidit.5

    Än en gång var det Bernkonventionen som reviderade fotografins status i svenska upphovsrättslagen när den ändrades 1948 i Bryssel. Då bestämdes att fotografierna skulle höra till samma kategori som litterära och konstnärliga verk. Dock fick unionsländerna bestämma en avvikande skyddstid för fotografiska verk.

    Nu fick fotografierna sin egen lag, den så kallade fotolagen (1960:730).3 Här uppstod gränsdragningen mellan fotografiska bilder och fotografiska verk. Argumentationen riktade sig bland annat in på att det inte längre verkade korrekt att fotografi skulle bara vara en teknisk process, utan att det också fanns fotografier med individuell särprägel. Auktorrättskommittén som hade tillsatts för att ta fram lagförslaget var dock medveten om att gränsdragningen mellan de två kategorierna skulle bli svår i praktiken. De ville därför skydda alla fotografier på samma sätt: som fotografiska verk, men med en kortare skyddstid än andra verk (som målningar, skrifter osv).

    Under behandlingen i riksdagen bestämdes dock att fotografiska bilder och verk skulle få olika skyddstider: 25 år efter framställningsåret för fotografiska bilder, att jämföra med det för fotografiska verk betydligt längre skyddet på 50 år räknat från året då fotografen avlidit. De sistnämnda definierades som sådana foton som har konstnärligt eller vetenskapligt värde.5

    Upphovsrättslagen följde och formades av fotografins utveckling och betydelse som kulturell och kreativ uttrycksform i samhället. Till skillnad från det sena 1800-talet ansåg man nu att kreativa val i en teknisk process i vissa fall kunde leda till en individuell särprägel. Hur samhället såg på det kulturella och konstnärliga värdet av fotografi har påverkat dess upphovsrättsliga skydd.8

    År 1994 upphävdes fotolagen och sedan dess skyddas fotografier i samma lag som andra litterära och konstnärliga verk. Vid denna uppdatering anpassades även skyddstiderna för fotografier. Sedan dess gäller för fotografiska verk samma skyddstid som för andra verk (det vill säga 70 år efter året då upphovspersonen avlidit) och 50 år efter året då den fotografiska bilden tagits. Sedan dess har lagen om upphovsrätt anpassats ett flertal gånger, senast år 2022 för att adaptera den till EU-upphovsrättsdirektivet.9

    Verkets värde: Skillnaden mellan fotografiska bilder och verk 

    Skillnaden mellan fotografiska bilder och verk har i den lagliga definitionen förändrats. I den tidigare fotolagen (1960–1994) drogs gränsen mellan vanliga fotografiska bilder och sådana som hade konstnärligt eller vetenskapligt värde. Argumentationen var då att ett foto skulle få ett sådant värde inte nödvändigtvis genom motivval, utan främst genom arbetet bakom kameran som görs genom belysning, val av film, komposition eller även efterbearbetning. Den särskilda kvalitén skulle uppstå direkt vid framtagningen och kunde inte uppstå senare, till exempel om motivet visade sig senare avbilda en händelse av historisk betydelse.5

    När fotolagen upphävdes år 1994 och fotografierna integrerades i den generella lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (1960:729) förändrades gränsdragningens definition. Upphovsrättsutredningen kom fram till att fotografer inte skulle skiljas från andra upphovspersoner; en förändring som visar tydligt på fotografins förändrade status i samhället.

    Det var dock inte alla fotografier som skulle få ta del av det omfattande skyddet för andra litterära och konstnärliga verk. Begreppet fotografisk bild, som tidigare omfattat alla fotografier, begränsades till att enbart gälla de bilder som inte uppnådde konstnärlig verkshöjd. De sistnämnda är alltså inte skyddat som verk enligt upphovsrättslagen, utan skyddas genom en så kallad närstående rättighet. Skillnaden drogs inte längre mellan fotografitekniken och andra konstnärliga metoder utan nu mellan helhetsintrycket som fotot ger – och om det kan räknas som bildkonstverk eller inte.8

    Varje foto måste sedan dess bedömas utifrån originalitetskriteriet. För att uppnå statusen som fotografiskt verk måste fotot vara upphovspersonens egna intellektuella skapelse. Det kan innebära att fotografen har gjort kreativa och fria val vid fotograferingstillfället; att motivet har iscensatts på ett särskilt sätt; vilka beskärningar eller vinklar en fotograf har valt; eller även hur hen har använt sig av bearbetningsmetoder i efterhand, såväl analoga som digitala.12

    De som inte är fotografiska verk betraktas sedan som fotografiska bilder. Men inte alla foton omfattas av lagen om upphovsrätt. En fotografisk bild skyddas inte genom närstående rättigheter när det handlar om ett rent mångfaldigande, alltså till exempel genom skanning och kopiering. Sedan anpassningen till ny EU-lagstiftning år 2022 skyddas inte heller längre bilder som utgör en ren avbildning av ett upphovsrättsfritt bildkonstverk – en ändring av hög relevans för kulturarvsinstitutioner.

    Betydelsen för samlingars digitala tillgängliggörande

    ”Determining the status of most works is a task beyond the vast majority of people, and can even be challenging to lawyers. For many individuals and institutions, even a 99 % certainty that a work is in the public domain is not comforting, if there is still a 1 % chance that use of the work could subject them to financially crippling litigation.” Charles R. Nesson13

    Kulturarvsinstitutioner som museer, bibliotek eller arkiv har digitiserat samlingar och tillgängliggjort dem via digitala plattformar sedan 1990-talet. I detta sammanhang har fotografitekniken spelat en väldigt stor roll. Å ena sidan som digitiseringsmetod, alltså för att avbilda till exempel museiföremål. Å andra sidan finns det fotografiska samlingar, både analoga och digitala, såväl i form av negativ och påsiktsbilder. För fotosamlingarna spelar digitisering, till exempel genom skanning eller avfotografering, två olika roller: Det kan behövas för att tillgängliggöra det i digital eller analog form eller också för att bevara informationen.14 Under fotografiteknikens utveckling har många olika material använts och vissa är svårare att bevara långsiktigt än andra.

    Dukade bord 1. Foto från 1929 av NK-fotografen Erik Holmén i Nordiska museets samlingar, NMAx.0000059. Vattenskadat negativ digitiserat i projektet 100 000 Bildminnen. Licens CC BY 4.0; Nordiska museet bedömer alltså att fotografiet uppnår verkshöjd och är upphovsrättsskyddat fram till 1 januari 2039.

    Det finns två olika utmaningar som kulturarvsinstitutioner konfronteras med dagligen när det gäller digitisering och tillgängliggörandet som har sitt ursprung i den nuvarande lagen om upphovsrätt. Det är a) bedömningen om ett foto uppnår originalitet och kan därmed klassas som fotografisk bild eller verk och b) hur den kan publiceras digitalt.

    Uppnår fotot originalitet?

    Det är sällan att ett enstaka foto hanteras vid digitisering. Varje foto hör oftast till ett större sammanhang, en tematisk samling eller är en del av en särskild fotografs verk. Det är i praktiken omöjligt att göra en bedömning för varje foto. I praktiken är det oftast hela samlingar som bedöms i sin upphovsrättsliga status.

    I bedömningsprocessen går man igenom olika steg för att utvärdera samlingens upphovsrättsstatus. Processen börjar oftast med fotografen och om hen dog för mer än 70 år sedan. Om så är fallet är fotot inte längre skyddad av upphovsrätt. Om fotografen inte varit avliden i mer än 70 år måste man bedöma om fotot uppnår originalitet eller om det kan omfattas av några av lagens undantag (t.ex. § 9).

    Denna bedömning ska utgå ifrån helhetsintrycket som fotot utgör och ta höjd för en viss individuell särprägel, det ska visa självständighet och originalitet. Sedan finns skillnadskravet eller dubbelskapandekriteriet som utgår ifrån att det ska inte ha varit möjligt för två oberoende personer att skapa samma verk med samma förutsättningar.

    Dukade bord 2. Foto från 1951 av Sune Sundahl fotograferat för Kooperativa förbundets tidning Vi husmödrar i ArkDes samlingar, ARKM.1988-111-09630. Public domain; ArkDes bedömer alltså att fotografiet inte uppnår verkshöjd och därmed bara omfattades av den kortare skyddstiden fram till 1 januari 2002.

    Problemen som uppstår i den här processen är mångfaldiga. Ett problem är den begränsade tillgången till juridisk kompetens inom upphovsrätt i kulturarvssektorn, samtidigt som komplexiteten i lagstiftningen ökar.15 Det är oftast de som jobbar med samlingsförvaltning, till exempel antikvarier och arkivarier, som är ansvariga att bestämma om ett foto kan publiceras och om så är fallet, under vilken licens det kan tillgängliggöras.16 Finns inte denna juridiska expertkompetens inom organisationen kan det leda till olika effekter: att mindre material publiceras på grund av rädsla över att institutionen skulle kunna bli stämd för felaktig licensiering15  eller att man väljer mer restriktiva licenser än vad som egentligen är möjligt för att begränsa spridningen och minimera riskerna.18 Egentligen är det ju en annan expertkompetens, inte en kulturhistorisk, som behövs för att kunna avgöra om ett foto visar originalitet eller inte.

    Ett annat problemkomplex handlar om den lagliga osäkerheten och ambivalensen. Som Guibault skriver i sin evalueringen av EU-direktivet 2001/29/EC: ”The prevailing legal uncertainty regarding the manner in which digitised material may be used and reproduced, is likely to constitute a disincentive to digitisation.”14 Redan auktorrättskommittén förutsåg på 1950-talet att den ambivalenta gränsdragningen mellan fotografiska bilder kan leda till svårigheter. Även om det nu är 65 år sedan värderingen av fotografiers konstnärliga värde infördes i svensk lag finns det än idag inga domar som kan användas för att förtydliga gränsdragningen mellan de två koncepten fotografisk bild och fotografiska verk. De domar som finns om fotografier20 bidrar inte till att förtydliga just gränsdragningen mellan fotografiska bilder och verk. 

    En faktor i det är att denna skillnad kanske är omöjlig att standardisera. Det handlar om kulturella och konstnärliga uttryck som förändras över tid. Att det inte har förhandlats oftare vid domstolar handlar möjligtvis också om att gränsdragningen i många fall inte är relevant under en längre tid. De första 50 åren efter framtagning eller publicering spelar det egentligen en mindre roll om det är ett fotografiskt verk eller bild.21 Det är dock då, långt efteratt fotografiet togs, som det blir relevant för kulturarvsinstitutioner att bevara och förmedla.

    Gränsdragningen och dess svårigheter påverkar också hur och vilken del av historien som kan förmedlas – ett fenomen som kallas för ”the black hole of the 20th century”22. Även om fotografitekniken har demokratiserats otroligt under 1900-talet har förvånansvärt lite material tillgängliggjorts – samtidigt som de såklart finns i kulturarvsinstitutionernas samlingar. Där har upphovsrättens komplexitet varit en avgörande faktor.

    Egna regelverk som barriär för öppen tillgång

    En annan barriär för öppen tillgång är kulturarvsorganisationernas egna regelverk. Upphovsrätten har varit en barriär för öppen tillgång – men det har också använts som verktyg mot öppen tillgång, ett försvar mot att tillgängliggöra samlingar. Det finns många exempel på hur institutioner har försökt att bevara eller utöka kontrollen över digitaliserade samlingar genom att använda sig av restriktiva licenser. Argumenten för detta handlade delvis om ekonomiska avvägningar, eller om önskemål att kontrollera hur samlingarna kan användas av andra. Sedan 2022, när åtminstone bilder på upphovsrättsfria konstverk inte längre skyddas av upphovsrätt, har den strategin påverkats. Men direktivet har implementerats på olika sätt i EU-medlemsländerna. Dessutom gäller det inte allt digitaliserat material – och ordet ”konstverk” är upp till tolkning.

    I diskussionen om rollen som upphovsrättslagstiftningen kan spela för öppen tillgång måste i slutänden också kulturarvsinstitutionerna bestämma sig över sin egen förståelse som organisation. Kulturarvsinstitutionernas uppdrag omfattar alltid förmedling och utbyte med publiken. Upphovsrättens ambivalens borde därför tolkas till tillgängliggörandets favör och inte emot det.

    Samtidens fototeknik och framtidens utveckling av upphovsrätten

    Fotografiteknikens utveckling samt hur samspelet mellan kameran, bearbetningsmetoder och människan har fungerat har präglat utformningen av upphovsrätten. Upphovsrättslagen är inget neutralt eller opolitiskt koncept utan är präglat av internationella maktdiskurser om kultur, innovation och vem som äger ensamrätten till ett verk. Därför är det avslutningsvis av stort intresse att titta på hur digital fotografi och tillgång till den har utvecklats – och vilka problem det medför för kulturarvsinstitutioner. 

    Med tillgång till kameror i nästan alla mobiltelefoner och egna publikationsplattformer som sociala medier har mängden, men också formatet och användning av fotografi förändrats. Det leder till stora utmaningar för kulturarvsinstitutioner att samla in och hantera moderna fotografiska samlingar. När vi idag tar en bild med vår smartphone är det inte alltid våra egna kreativa och fria val som tillämpas som är ensamt ansvariga för hur fotot ser ut i slutet. Maskininlärning och AI förbättrar ibland automatiskt tillskärningen och belysningen samt bearbetar resultatet – ibland utan att vi vet om det. Vi kommer att se en större och större blandning av fotografiska bilder och verk där gränsen mellan det som människan har skapat och det som maskinen ansvarar för blir svårare och svårare att bestämma.23 Även om vi alltså ser allt skarpare, kanske till och med mer estetiskt tilltalande bilder blir det svårare att bedöma om det handlar om ett verk eller en fotografisk bild – frågan är hur mycket individuellt skapande som faktiskt finns kvar i fotot?

    En problematik som har utvecklats med den mer och mer omfattande digitala närvaro av kulturarvsinstitutioner är hur samlingar får publiceras online. I sin nuvarande form har svenska upphovsrättslagen ett undantag som ska möjliggöra för kulturarvsinstitutioner att tillgängliggöra sina samlingar: Katalogundantaget (§24, 3 URL). Det utesluter dock tillgängliggörande i digital form. Där ser vi möjligtvis en av aspekterna där lagstiftningen inte har hunnit ikapp samhällets utveckling. För de flesta kulturarvsinstitutioner är den digitala samlingskatalogen eller databasen en självklar del av samlingsförvaltningen. Upphovsrätten privilegierar dock den analoga över den digitala formen. Även det ett tecken på hur upphovsrätten är präglat av makt, kultur och samhällshistoria. 

    Praktiska tips

    • Kom ihåg de kriterierna som finns för skilja mellan fotografiska verk och bilder: Har fotografen kunnat göra kreativa och fria val vid fotograferingstillfället? Har motivet kanske iscensatts på ett särskilt sätt? Kan man bedöma att fotografen till exempel beskurit motivet eller valt en viss vinkel? Kreativa och fria val kan även betyda att fotografen har använt sig av efterbearbetningsmetoder, digitala eller analoga.
    • Jag har sammanställt ett schema som kan vara ett stöd i att bedöma om ett foto är ett fotografiskt verk eller en fotografisk bild som du hittar här:

    Referenser

    1. RAÄ. (2025). Kringla.nu. https://www.kringla.nu/kringla/sok?filter=itemType%3Dfoto. ↩︎
    2. Europeana Foundation. (2020). Report on the state of play of copyright knowledge in cultural heritage institutions. ↩︎
    3. Nordell, P. J. (1990). Verkshöjdsbegreppet inom upphovsrätten. Skrifter utgivna av Institutet för Immaterialrätt och Marknadsrätt vid Stockholms universitet, 56. ↩︎
    4. Dahlgren, A. (2020). Rethinking the Social Photograph in the Age of Digital Interconnectivity. i E. Boogh, K. Hartig, B. Jensen, P. Uimonen, & A. Wallenius, Connect to Collect: Approaches to Collecting Social Digital Photography in Museums and Archives (ss. 19-31). Stockholm: Stiftelsen Nordiska museet. ↩︎
    5. Lögdberg, Å. (1978). Upphovsrätten och fotografirätten. Stockholm: Almqvist & Wiksell. ↩︎
    6. Nordell, P. J. (1990). Verkshöjdsbegreppet inom upphovsrätten. Skrifter utgivna av Institutet för Immaterialrätt och Marknadsrätt vid Stockholms universitet, 56. ↩︎
    7. Lögdberg, Å. (1978). Upphovsrätten och fotografirätten. Stockholm: Almqvist & Wiksell. ↩︎
    8. Hammarén, A. (2017). Fotografirätt: Särskilt om skyddet för fotografier utan verkshöjd. NIR: Nordiskt immateriellt rättsskydd, ss. 203-234. ↩︎
    9. Europaparlamentet och rådet. (2019). Direktiv 2019/790 av den 17 april 2019 om upphovsrätt och närstående rättigheter på den digitala inre marknaden och om ändring av direktiven 96/9/EG och 2001/29/EG. ↩︎
    10. Lögdberg, Å. (1978). Upphovsrätten och fotografirätten. Stockholm: Almqvist & Wiksell. ↩︎
    11. Hammarén, A. (2017). Fotografirätt: Särskilt om skyddet för fotografier utan verkshöjd. NIR: Nordiskt immateriellt rättsskydd, ss. 203-234. ↩︎
    12. Petri, G. (2014). The Public Domain vs. the Museum: The Limits of Copyright and Reproductions of Two-Dimensional Works of Art. Journal of Conservation and Museum Studies, 12(8), 1-12. ↩︎
    13. Nesson, C. R. (2012). Foreword. i M. Dulong de Rosnay, & J. C. De Martin, The Digital Public Domain: Foundations for an Open Culture (ss. XI-XIII). Cambridge: OpenBook Publishers. ↩︎
    14. Guibault, L. (2012). Evaluating Directive 2001/29/EC in the Light of the Digital Public Domain. i M. Dulong de Rosnay, & J. C. De Martin, The Digital Public Domain: Foundations for an Open Culture (ss. 61-80). Cambridge: OpenBook Publishers. ↩︎
    15. Kapitzke, C. (2009). Rethinking Copyrights for the Library through Creative Commons Licensing. LibraryTrends, 58(1), 95–108. ↩︎
    16. Pantalony, R. E. (2013). WIPO Guide on Managing Intellectual Property for Museums. World Intellectual Property Organisation. ↩︎
    17. Kapitzke, C. (2009). Rethinking Copyrights for the Library through Creative Commons Licensing. LibraryTrends, 58(1), 95–108. ↩︎
    18. Blijden, J. (2018). The Accuracy of Rights Statements on Europeana.eu. Kennisland. ↩︎
    19. Guibault, L. (2012). Evaluating Directive 2001/29/EC in the Light of the Digital Public Domain. i M. Dulong de Rosnay, & J. C. De Martin, The Digital Public Domain: Foundations for an Open Culture (ss. 61-80). Cambridge: OpenBook Publishers. ↩︎
    20. Jämför HD T1963-15, T 3440-08, PMT 722-17 och PMT 8448/Ö 849-15, ↩︎
    21. Wennersten, U. (2020). EU-rättsligt oreglerade områden inom upphovsrätten – ett svenskt perspektiv. NIR: Nordiskt immateriellt rättsskydd. ↩︎
    22. Läs mer hos Europeana: https://pro.europeana.eu/post/the-missing-decades-the-20th-century-black-hole-in-europeana. ↩︎
    23. Guadamuz, A. (2017). Artificial intelligence and copyright. WIPO Magazine, 5, 14-19. ↩︎

  • Beredskapsplaneringen behöver digitala dimensioner

    Beredskapsplaneringen behöver digitala dimensioner

    Det påstås att generalerna alltid planerar för att utkämpa det förra kriget. Detsamma skulle kunna sägas om en del andra ledare i vårt samhälle.

    På fjärde året av ett stort europeiskt krig står det klart att det inte i första hand är stridsvagnar och avancerade stridsflygplan som dominerar dagens slagfält, utan drönare och robotar. Kompletterade med cyberattacker och annan hybridkrigföring har de också förflyttat krigets verklighet långt bakom frontlinjerna och visat att ingen plats går säker – inte ens hos oss.

    I Sverige har det talats om skärpt säkerhetsläge, och även kulturarvet har kallats in under fanorna. Men i den beredskapsplanering som svenska kulturarvsinstitutioner brådstörtat dragit igång i krigets skugga har begrepp som undanförsel och evakueringsmagasin ofta fått en dominerande plats. Grundtanken är att vi ska kunna flytta arkivmaterial, boksamlingar och museiföremål från mindre säkra lokaler till nya och förhoppningsvis säkrare som ska byggas för dyra pengar och stå redo om eller när kriget kommer.

    Att digitalisering on site helt eller delvis skulle kunna vara ett kostnadseffektivare och mera framtidssäkert alternativ till att bygga nya stora anläggningar för undanförsel skymtar i regel bara fram på undanskymd plats, om den möjligheten ens nämns. Avsaknaden av digitala dimensioner är uppenbar. Beredskapsplaneringen verkar kort sagt ha fastnat i ett föråldrat tänk baserat på förra århundradets erfarenheter av krig och väpnade konflikter. 

    En satsning på storskalig digitalisering av ABM-sektorns samlingar borde vara ett gyllene tillfälle att gifta ihop olika behov och väcka den politik som annars tycks sakna både intresse och resurser för att göra vårt kulturarv mera tillgängligt i en digital tid. Ett digitalt kulturarv skulle självklart platsa i det intellektuella totalförsvaret, men det skulle också kunna berika forskning och allmänhet med nya lättillgängliga källor till en gemensam historia.

    Här finns alltså intressanta och viktiga synergier att hämta in för den som vågar se beredskapsplanering som någonting mer än nya lagerbyggnader. Självklart bör våra mest värdefulla nationalklenoder kunna föras undan till säkra magasin i händelse av krig eller krig, men det är långtifrån lika självklart att alla samlingar i stor skala ska hanteras på samma resurskrävande sätt.

    Digitalisering är inte förstås detsamma som kloning. En digital kopia av ett fysiskt original förlorar nästan alltid något av originalets informationsinnehåll. Även om texten i en bok skannas till en PDF kan bokens själva materialitet – papperet, pärmen eller trycket – bära på information som inte automatiskt följer med i överföringen till det digitala formatet. Att en 3D-skanning av museiföremål blir något annat än originalen är självklart.

    Ändå kan vissa sådana informationsförluster vara acceptabla eller rent av nödvändiga för att inte göra det bästa till det godas fiende i en mer eller mindre akut situation där både tid och ekonomiska resurser är bristvaror. Och kanske är beredskapsplanering rent krasst det lösenord som nu har potential att äntligen göra politisk verklighet av den gamla drömmen om ett digitalt kulturarvslyft som är värt namnet. Men då måste vi orka se framåt, inte bara titta bakåt.

    Det kan inte enbart vara fysisk undanförsel och nya dyra evakueringslokaler som är svaret på hur kulturarvet ska säkras i tider av kris och krig.

    Lars Ilshammar

  • Diginord – norrbottniskt digitaliseringsprojekt på tre ben

    Diginord – norrbottniskt digitaliseringsprojekt på tre ben

    Vad är på gång i kulturarvssektorn i form av digiseringssatsningar, nya förmedlingsplattformar och annat digitalt utvecklingsarbete? Även om det är svårt att överblicka allt som pågår går det att lyfta fram intressanta exempel på bevarande och digitalt tillgängliggörande av kulturarv. Diginord – ett samarbete mellan Norrbottens museum i Luleå, Ájtte i Jokkmokk och Silvermuseet i Arjeplog – är ett sådant.

    Jag (Aron) har mejlat med Nils Harnesk och Berit Åström på Norrbottens museum om projektet och fotosamlingarna. Eventuella missförstånd beror på mig!

    Satsningen vilar på tre ben: 1) en ny gemensam webbplats med arbetsnamn ”Norrbottens historia” för digital förmedling av norrbottniskt kulturarv, 2) nydigitisering och digital publicering samt 3) kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte.

    Arbetet med en gemensam webb riktad till skolor är än så länge i en uppstartsfas. Målet är att kunna erbjuda digitalt undervisningsmaterial, lektionsförslag och kurerat historiskt material. En tydlig inspiration är förstås Stockholmskällan.

    Det hade kunnat räcka som ett avgränsat digitalt utvecklingsprojekt, men jag uppskattar verkligen att ambitionsnivån är högre än så. Norrbottens museum digitiserade en hel del fotografiskt material 2023, så inom ramarna för Diginord prioriteras istället digitisering hos Ájtte och Silvermuseet. Alla tre museerna använder samlingsförvaltningssystemet Carlotta1, och ett projektmål är att även Silvermuseet aktiverar webbpublicering av samlingsdatabasen (inklusive leverans till K-samsök).

    I Ájttes fall ställs dessutom ett urval av de nydigitiserade fotografierna ut i en tillfällig utställning, Viidáseappot – Föra vidare – To pass on, som visas 5 februari–18 april 2025.

    I väntan på webbplatsen Norrbottens historia går det förstås att ta del av nydigitiserat material genom de ordinarie samlingssajterna. Norrbottens museum har 2023–2024 arbetat med digitisering av tre norrlandsfotografer: Lea Wikström, Mia Green och Bert Persson.

    Lea Wikström (1888–1980) etablerade sin fotoateljé i Malmberget 1918 och var verksam där ända fram till 1972. Knappt 2 000 av hennes fotografier finns nu digitalt tillgängliga genom Carlotta och K-samsök (även om det i skrivande stund verkar vara så att vissa bilder saknas). Sammanlagt består samlingen av uppemot 100 000 glas- och bladnegativ så mycket återstår att utforska!

    Mia Green (1870–1949) arbetade som fotograf i Haparanda från 1895, var verksam i kampen för kvinnlig rösträtt och satt under några år i stadsfullmäktige för Högern i Haparanda. Norrbottens museum har digitiserat knappt 400 fotografier vars fysiska negativ ägs av Haparanda stad. Bilderna är från 1910-talet fram till runt 1940 och återger bland annat Haparanda som gränsstad under första världskriget med invalidtrafik, ryskortodoxa begravningståg och tullinspektioner. Jag slängde ihop en interaktiv visualisering av fotografierna med hjälp av verktyget Vikus Viewer för den som är nyfiken!

    Skärmavbild från interaktiv visualisering av Mia Greens fotografier i Norrbottens museums samlingar.

    Luleåfotografen Bert Persson (1928–2017), slutligen, var verksam i stora delar av norra Sverige i mer än sextio år. Norrbottens museum har förvärvat runt 15 000 negativ och knappt 700 är publicerade hittills. En större mängd fotografier har digitiserats och kommer att publiceras under 2025. På museets blogg går det att läsa mer om förvärvet av Bert Perssons fotografier.

    Vilket projekt vill du att vi uppmärksammar i nästa KOD-nyhetsbrev? Hör av dig till mig och Larissa!

    1. Norrbottens museums samlingar. Ájttes samlingar. ↩︎

  • ArbetSam och Arbetets museum lanserar stöd för samlingsförvaltning

    ArbetSam och Arbetets museum lanserar stöd för samlingsförvaltning

    Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd (ArbetSam) har drygt 600 medlemsmuseer där de allra flesta förvaltas helt eller delvis med ideella krafter, och det är få av arbetslivsmuseerna som har möjlighet att betala för ett samlingsförvaltningssystem. I en nyligen genomförd kartläggning konstaterar ArbetSam att runt 50 arbetslivsmuseer använder någon av de dominerande samlingsförvaltningsplattformarna Primus, Sofie, Carlotta, Klara eller Visual Arkiv. Ytterligare ett femtiotal använder någon form av digital registrering i kalkylark eller databaser medan de allra flesta alltså inte bedriver någon digital samlingsförvaltning över huvud taget.

    Nu har ArbetSams kansli tillsammans med Arbetets museum tagit fram en excelmall* med tillhörande manual för den som vill börja registrera sina samlingar digitalt. Mallen är uppdelad i en tabell för föremål och en tabell för fotografi. Den innehåller de grundläggande fält och processer som ingår i den brittiska samlingsförvaltningsstandarden Spectrum, som tidigare översatts till svenska av Riksantikvarieämbetet.

    * Även om mallen är gjord för Microsoft Excel går det utmärkt att använda fri programvara istället, till exempel LibreOffice.

  • KOD-brev #1: Samarbeten och siffror

    Prenumerera för att fortsätta läsa

    Prenumerera för att få tillgång till resten av det här inlägget och annat prenumerantexklusivt innehåll.

  • De svårmätbara digitala besökarna

    De svårmätbara digitala besökarna

    ”Digital succé för Sveriges museer 2024”. Det är rubriken för riksförbundet Sveriges Museers senaste besöksrapport, som varje år sammanställs (febrilt!) tidigt i januari. Med en bra rubrik går det att nå igenom bruset och rikta mediernas uppmärksamhet mot museernas framgångar och utmaningar, om än för en liten stund.

    Rapporten är uppdelad i fysiska och digitala besök. De fysiska besöken utgörs av så kallade anläggningsbesök: ”besök på museets inomhus- eller utomhusanläggning, såsom avgiftsbelagda och gratis utställningar, restaurang, butik, toalett och foajé”. En heldag i utställningarna, en snabb sväng in på toaletten eller kanske en promenad i en museiägd parkanläggning reduceras till samma mätvärde.

    Men om de fysiska besöken är svåra att värdera kvalitativt är det ingenting mot de digitala museibesöken – det är en brokig skara digital besökare som representerar denna succé. I rapporten redovisas museernas digitala verksamhet på en mängd olika plattformar: egna webbplatser, samlingswebbplatser, Wikimedia Foundations webbplatser och de större sociala medierna. Ett fåtal museer har även redovisat antal uppspelningar av producerade poddavsnitt, digitala livevisningar (som i sin tur oftast äger rum på en social medieplattform) samt lyssningar och nedladdningar av audioguider och museiappar. Denna sista uppradning av olika slags digitala besökare tänkte jag bortse från här.

    Larissa gör ett djupdyk i wikimediastatistiken i sin artikel om strategier för wikimediasamarbeten. Läs den! Kvar för mig återstår alltså webbplatsbesök, samlingswebbplatsbesök och räckvidd i sociala medier.

    Den egna webbplatsen

    [De 26 miljoner webbplatsbesöken] ”är en siffra med stora mörkertal och svår att jämföra med tidigare år då statistikverktygen ställer till olika problem” konstaterar Sveriges Museer i rapporten. Detta handlar främst om att marknadsdominanten Google Analytics under 2024 stängde ned sin tidigare tjänst Universal Analytics och numera bara erbjuder den ganska annorlunda tjänsten Google Analytics 4. Siffror från 2023 och 2024 blir därmed svåra att jämföra med tidigare är, särskilt för de museer som inte hade båda tjänsterna aktiverade parallellt.

    Google Analytics är gratis att använda; i utbyte delar museerna med sig av sin användardata till Alphabet/Google som därefter kan användas för att sälja riktade annonser. Hårdraget: statistikverktyget finansieras med museibesökarnas personliga beteendedata. Vissa museer har därför gått över till statistikverktyg där denna data bara blir tillgänglig för museet självt; ett exempel är statistikverktyget Matomo.

    ”Egna” publika samlingssidor

    Sveriges Museer väljer att kalla de 12,5 miljoner samlingswebbplatsbesöken för besök på ”egna publika samlingssidor”. I praktiken handlar dock detta för de flesta museer om besök hos deras externa leverantör av samlingsförvaltningsdatabas. Koraljka Golub är professor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Linnéuniversitetet och publicerade 2022 (tillsammans med två andra forskare) en gedigen sammanställning och analys av svenska museers samlingswebbplatser (läs särskilt sidorna 224–226). Jämfört med den egna webbplatsen har museer sällan möjlighet att påverka hur deras samling presenteras. När många museer delar på samma presentationsvy (till exempel marknadsledande Digitalt Museum och Riksantikvarieämbetets Kringla) blir det än svårare för ett enskilt museum att ändra utseende eller funktionalitet eftersom det får följdverkningar för övriga kunder. Att kalla det för ”egna” samlingssidor är vilseledande.

    Räckvidd i sociala medier

    Museernas närvaro och räckvidd i sociala medier domineras av Facebook och Instagram, båda ägda av amerikanska Meta. LinkedIn, TikTok, Twitter/X och andra aktörer står tillsammans för mindre än 10 % av räckvidden. Att nå ut med sitt innehåll i sociala medier är alltså i nuläget i princip helt beroende av Metas regler och villkor, där det återstår att se vad anpassningen till Trumpregeringen kommer att innebära. Förändringar för amerikanska användare slår inte alltid igenom direkt i Sverige; läs till exempel Emanuel Karlstens rapportering om Metas faktagranskningssystem.

    Ytterligare en aspekt att ta hänsyn till är att räckvidden på sociala medier, till skillnad från de andra plattformarna ovan, går att köpa. Skulle vi ta fysiska besökssiffror på allvar om en del av besökarna fick betalt för sitt museibesök? Hur mycket pengar svenska museer lägger på betald räckvidd (sponsrade inlägg) i sociala medier är oklart, och Sveriges Museers rapport särskiljer inte organisk och betald räckvidd. Jag ställde en fråga till samtliga museimyndigheter sent förra veckan, och sex museimyndigheter hann återkomma till mig med sina annonseringskostnader i sociala medier. Dessa sex myndigheter betalade tillsammans cirka 3,2 miljoner kronor till framför allt Meta för att annonser och/eller inlägg skulle visas för fler användare. Kostnaden för att visa ett inlägg eller en annons för tusen personer varierar utifrån målgrupp, tidsperiod och så vidare men ligger runt 200 kronor enligt vissa analysfirmor. Bara för dessa sex museimyndigheters räkning skulle detta innebära att runt 16 miljoner unika visningar (av de 213 miljoner som redovisas i Sveriges Museers rapport) är köpt snarare än förtjänad räckvidd.

    Egna och andras kanaler

    De digitala besöken sker alltså huvudsakligen i fyra kanaler: museernas egna webbplatser, museernas samlingswebbplatser, Wikimedia Foundations webbplatser och i sociala medier. Av dessa fyra olika sorters plattformar är det alltså i slutändan bara den egna webbplatsen (och för ett fåtal museer även samlingssidorna) som står under museets kontroll, och även på de egna webbplatserna är många museer beroende av ett externt statistikverktyg. De digitala besökarna är därigenom betydligt svårare att mäta och värdera än de fysiska besökare som tar sig till museernas lokaler. En majoritet av den digitala räckvidden är dessutom helt beroende av företaget Metas villkor och algoritmer för sina plattformar.

    Vad finns det för vägar framåt för det museum som vill stärka den egna digitala närvaron och bli mindre beroende av externa plattformar? Det är något vi kommer att utforska framöver (och hoppas få inspel på från er läsare), men här är tre möjliga tillvägagångssätt:

    1. Korspublicera inlägg i sociala medier på den egna webbplatsen.
    2. Korspublicera samlingssidorna på den egna webbplatsen, inte bara hos museets externa leverantör.
    3. Använd e-postutskick för att nå den trogna publiken utan omvägen via sociala medier.